søndag 5. juni 2011

Vi former mediene

Hva vi er ute etter når vi leiter blant mediene lar oss velge ulike nettsteder. Går man inn på facebook er man mest sannsynlig ute etter å se om det har skjedd noe nytt i din omgangskrets, se hvem som har bursdag, lese andres statuser og eventuelt snakke med andre som benytter seg av dette mediet akkurat da. Om man går inn på VG er man kanskje mer ute etter å se hva nytt som har skjedd i verden, og man har ikke de samme mulighetene som på facebook når det gjelder kommunikasjonen og informasjonen i ditt nærmiljø

Man tilpasser mediene etter eget behov ut ifra hva man selv ønsker. Jeg tilpasser facebook sånn jeg vil ha den – jeg legger til de bildene jeg vil, skriver det jeg vil om meg selv, blir venn med dem jeg selv ønsker osv. Det samme gjelder denne bloggen – jeg tilpasser bakgrunn, bilder og tekst etter det jeg selv ønsker. Det ville for eksempel vært unormalt om jeg hadde valgt en moped til bakgrunn når jeg egentlig ikke interesserer meg for det. I forhold til denne bloggen ville det vært mest normalt å velge noe som passet bedre til meg, eller som var i samsvar med det denne bloggen handler om – nemlig media.

De fleste av oss er kjente med hvordan man former ulike medier. Hvis vi for eksempel kommenterer en annens blogginnlegg er man med på å forme den bloggen man kommenterer på. Det samme gjelder facebook – om man poster en statusoppdatering er man, til en viss grad, med på utformingen. Innholdet i mediene blir også formet ut ifra hva som tiltrekker flest folk, og på den måten er vi også med på å forme mediene – det er vi som velger hva innholdet skal være, fordi det er vi som er brukerne. På denne måten har vi en indirekte innvirkning på innholdet i disse mediene. 

Hva mener du om dette med utforming av medier, er du enig eller uenig i mine synspunkter?

1 kommentar:

  1. Du har et godt poeng i at sjøl om vi former medieme, medierer dem, ut fra våre egne behov, tilpasser vi nok utforminga til det vi tror andre vil like. Men samtidig er det en form for sosial kompetanse som vi ikke skal kimse av.

    SvarSlett