onsdag 23. februar 2011

Du er for ung!

Filmer og spill har alle en aldersgrense, enten så er de “tillatt for alle” eller har en bestemt grense. Disse grensene blir satt med utgangspunkt i innholdet. Filmer eller spill med litt høyere aldersgrenser inneholder ofte sex-scener, skyting, dreping ol.
Grensene:
§  Tillat for alle (A)
§  7 år (barn ned til 4 år i følge med foresatte)
§  15 år (unge ned til 12 år i følge med foresatte)
§  18 år (absolutt nedre grense)


Når filmtilsynet setter aldersgrenser, gjør de det i tråd med lov om film og videogram fra 15. mai 1987 nr. 21 §5. Denne paragrafen slår fast at Statens filmtilsyn skal legge vekt på om filmen kan “påvirke sinn eller rettsomgrep på en skadelig måte”. Med dette mener de at publikum kanskje ikke klarer å jobbe seg gjennom alle inntrykka fra filmen, og kan bli påvirka – det er derfor viktig å sette en passende grense.
Mange mener aldersgrensene blir for strenge i noen tilfeller - en liten scene kan avgjøre hele filmen eller spillets grense. En film kan for eksempel inneholde en liten skytescene, noe som kan gjøre at aldersgrensen kan gå fra for eksempel 11 år til 15 år.
Personlig mener jeg aldersgrenser må til, men i noen tilfeller er de kanskje for strenge. Etter å ha sett noen filmer, med aldersgrense på 15-år sitter jeg ofte igjen med et spørsmål; hvorfor så høy aldersgrense?, men det er vel en grunn til det - ikke alle reagerer på samme måte.
Når det gjelder spill føler jeg at aldersgrensene har mer å si, jeg føler på en måte at påvikninga blir større når de selv er en del av utfallet og er med på selve handlinga. Det er jo ofte sånn at man blir mer påvirka om man er en del av det, enn å stå utenfor å se på. Sånn føler jeg det er med spill iforhold til film. Når det gjelder skytespill hvor man kun går rundt å dreper andre, mener jeg det er riktig å sette så høye grenser som det er, og i noen tilfeller burde de kanskje også vært høyere. Å se en liten gutt sitte å drepe alt han kommer over i et spill er iallefall ikke noe som fører hjemme i min verden.
Hva tenker dere? Føler dere alle aldersgrenser er riktig, eller hender det dere også sitter igjen med det spørsmålet jeg gjør; hvorfor så høy aldersgrense? Og, iforhold til forskjell på film og spill; mener dere aldersgrensene er like viktige?

Rikke  

1 kommentar:

  1. Jeg også sitter noen ganger igjen med spørsmålet om det. Men tror kanskje aldersgrensen er satt fordi yngre ikke vil forstå sammenhengen i filmen; jeg følte det ofte slik som liten når jeg så voksenfilmer og spurte stadig mamma og pappa "hva skjedde nå". Så derfor skjønner jeg at aldersgrensen er satt, og i andre tilfeller der det er mye vold, dreping osv. er det også veldig viktig. Tenkte også å nevne barnefilmene i dag, spesielt for gutter er preget av mye vold, og det dreier seg om å drepe andre figurer. Selv om det dreier seg om de onde figurene er det ikke bra at de lærer slike ting, det er en forferdelig dårlig løsning på problemet og det er en dårlig innflytelse på barnene. I våres samfunn er vi jo lært opp til å mene og tro at den eneste løsningen på problemene er å få en rettferdig rettsak eller snakke om problemet. Barnene lærer det stikk motsatte.

    SvarSlett