onsdag 16. februar 2011

Påvirkning eller ikke?

Nyheter er en stor del av dagens medier. Jeg begynte å tenke litt på hva nyhetene gjør for å formidle en sak, noe vi har vært gjennom tidligere i mediefaget. Det som først slo meg er måten de bruker personer ute i “felten”. Bakgrunnen som blir brukt er sterkt knyttet til saken, enten det er fra et kriserammet område eller et kongelig bryllup..
Har bakgrunnen mye å si? Hadde påvirkninga vært like stor med en nøytral bakgrunn?

Originalen

Redigert

Fant ikke noe bedre bilde, men det gir iallefall uttrykk for hva jeg vil frem til.
Min mening er at ja, bakgrunnen har mye å si. Og nei, påvirkninga hadde ikke blitt like stor med en nøytral bakgrunn.  Måten nyhetene, og egentlig alle medier, bruker bilder og filmer er absolutt med på å påvirke meg, noe jeg trur er felles for alle – bilder og film gjør alt mye mer virkelig og mer til å stole på, i følge min mening.
Hva mener du? Påvirker bilder og film deg, eller er god informasjonen det viktigste?
Rikke  

4 kommentarer:

  1. Jeg er overbevist om at du har rett i dette. Bakgrunnen må enten understreke budskapet, eller være så anonym og usynlig at den ikke påvirker budskapet. Derfor er det viktig at vi alltid tenker som om bakgrunnen er manipulert, sjøl den tilfeldigvis ikke er det.

    SvarSlett
  2. Enig med det som blir sakt her. Bagrunnen er med på å gjøre det hele mer troverdig - samtidig som det blir mer spennende.

    SvarSlett
  3. Helt enig med deg, Rikke! :)
    Hvis jeg hører en nyhet på radioen om en tragedie så gir det meg bare en liten tanke om hva som har skjedd. Hvis det er på TV'en og med video/bilder med alvorlig innhold gir det at jeg får helt klart sterkere inntrykk og tanker, så stemmer nok det du sier :)

    SvarSlett
  4. Jeg syns definitivt at bakgrunnen har mye å si, den gir et inntrykk av at det h*n står å sier er sant (hvis bakgrunnen passer inn da). Derfor tror jeg at en god kombinasjon av en journalist som ser ordentlig ut, oppfører seg vanlig, har presise og gode formuleringen + en bakgrunn som passer til, er veldig viktig, i hvert fall for troverdigheten.

    SvarSlett